Hírek

„Svédasztalos” pedagógiai konferenciát tartottunk

Összesen nyolc pedagógiai lehetőséget mutattunk be a váci Kispréposti Palotában rendezett pedagógiai konferencián az intézmények képviselői számára, amelyeket aztán saját környezetükben is hasznosíthatnak. Ezeket a lehetőségeket foglaljuk össze!

Számtalan pedagógiai módszer létezik már, amelyek segítik a pedagógusok munkáját. Erre kínáltunk egy kis börzét vagy ahogy Puskás Balázs, a Szent Mihály Intézményfenntartó főigazgatója fogalmazott nyitóbeszédében, „svédasztalos” lehetőséget. A pedagógiai konferencia keretében szerettünk volna bemutatni olyan szegmenseket az oktatásban, amelyek segíthetik a hétköznapokat és mi is jó szívvel ajánljuk ezeket a kollégáknak.

Kezdésként a kreatív tanulás hátterét, a kreativitás fejlesztésének lehetőségeit ismerhettük meg Lannert Judit és Németh Szilvia segítségével. Itt cél a valódi iskolai kihívások kezelése és a tanulók tanulási kedvének növelése. Ennek érdekében dolgozták ki az előadók és munkatársaik a Kreatív Partnerség Programot, amelynek egyik fontos része, hogy „művész mentorok” támogatják a pedagógusok munkáját.

A Nemzeti Emlékezetpedagógiai Programról Móczár Gábor, a Nemzeti Örökség Intézetének főigazgatója adott tájékoztatást, hogy miként működött az előző tanévben az új, országos szintű, nemzeti identitástudatot erősítő, élménypedagógiai program. Kiemelte, hogy felmérések bizonyítják, a gyermekek nyitottak a történelmi események és tananyag iránt, csak meg kell találni a hozzájuk vezetőt utat és ebben segítik a pedagógusokat. A célközönség a 7-11. osztályosok tanulók, akikre idén több újdonság is vár majd a nemzeti és történelmi emlékhelyeken.

Benda József oktatáskutató a társas tanulás fontosságát mutatta be, hogy miért szükséges a szeretetközösség az iskolákban. Az egyéni érdekek helyett a közösségi érdekek válnak egyeduralkodóvá és ez a tanulmányi teljesítményekben is meglátszódik. A Társas Tanulás címet viselő programja kiemelkedően eredményesnek bizonyul az iskolákban, ahol alkalmazzák.

A pályaorientáció nagyon fontos a diákok életében, hogy megtalálják hivatásukat. Erre mutatott jó példákat Kiss János Balázs, hogy mi ennek a jelentősége és hogyan tudjuk segíteni a diákokat jó példákkal.

A Mondrian Blocks egy magyar logikai játék, amely még itthon gyerekcipőben jár, de külföldön már komoly népszerűséggel rendelkezik. Kökényesi Imre, a játék egyik fejlesztője mutatta be, hogy az oktatásban miként lehet alkalmazni ezt a nagyon kreatív innovációt, amely elképzelhető, hogy a Rubik kockához hasonlóan meghódítja majd a világot.

Néha jó, ha a felgyorsult, digitális világból kicsit visszalassulunk. Koncz Kinga igazgató asszony elmondása szerint, ezt szeretnék segíteni a Váci Egyházművészeti Gyűjteménybe szervezett múzeumpedagógiai alkalmak. Minden osztályt invitálnak arra, hogy látogassanak el Vácra, ahol a gyűjtemény felkeresésével különleges élményekkel gazdagodhatnak a gyerekek.

Kálmán Kristóf egy különleges és valószínűleg még kevésbé ismert sportágat mutatott be, a tchoukballt. Ez egy olyan labdás csapatjáték, amely teljesen kontakt- és agressziómentes. Nagyon gyors, így a gyerekek könnyen élményt szerezhetnek, rendkívül fejlesztő és minden korosztály számára űzhető, valamint könnyen elsajátítható.

Végül Sápi Ákos, a diákoknak szóló közösségi biztosításról, továbbá az iskolákban tapasztalható pénzügyi ismeretekről beszélt. Az Ecoventio program bemutatja, hogy az iskola szerepe a pénzügyi tudatosságban felértékelődött az utóbbi években.

Reméljük, mindenki hasznos ismereteket kapott, amelyeket majd saját környezetében is tud alkalmazni!